Kamis, 12 November 2015

Alasan anda sakit dan letih Mungkin adrenal Kelesuan

Alasan anda sakit dan letih Mungkin adrenal Kelesuan

Adakah anda sakit dan bosan dengan sentiasa sakit dan letih? Adakah anda rasa letih dan buruk kebanyakan masa dan mempunyai masalah mendapatkan rehat yang baik - dan apabila anda mampu untuk tidur ia nampaknya tidak banyak membantu dengan bagaimana letih anda rasa? Jika ya, masalah anda mungkin keletihan adrenal - terutamanya jika anda telah mengalami tekanan utama dalam hidup anda. Mujurlah menetapkan keletihan adrenal adalah agak mudah untuk dilakukan dan jika anda mengambil langkah-langkah yang betul anda tidak lama lagi mungkin dapat memperbaharui adrenal anda dan mendapatkan kembali tenaga dan kesihatan yang anda mungkin tidak pernah dijangka menyaksikan lagi.

Adrenal adalah kelenjar walnut bersaiz kecil yang duduk di atas buah pinggang. Biasanya adrenal menghasilkan banyak hormon penting, seperti adrenalin, yang membantu badan mengawal tekanan darah, kadar jantung, metabolisme, fungsi hati dan sistem imun. Ini juga menghasilkan dua hormon tekanan penting, DHEA dan kortisol, yang penting dalam mengimbangi gula dalam darah dan tindak balas badan terhadap tekanan.

Apabila seseorang bertahan dalam tekanan untuk tempoh yang lama, sama ada mental, fizikal atau emosi, hasilnya sering keperluan yang berterusan untuk kedua-dua hormon di mana ianya melebihi pengeluaran adrenal 'daripada mereka. Akibat daripada kekurangan dalam hormon, fungsi kognitif boleh menjadi terjejas, tahap tenaga boleh jatuh dan badan boleh menjadi kurang mampu untuk menangani tekanan. Kekurangan juga boleh menyumbang kepada penyakit kardiovaskular, kencing manis, berat badan, keletihan, alahan, jangkitan, gangguan mood dan libido miskin.

Tanda-tanda keletihan adrenal
Orang yang mengalami keletihan adrenal sering mempunyai corak yang berbeza. Mereka biasanya penat dan mengheret pada waktu pagi dan sering tidak sepenuhnya "bangun" sehingga pada pertengahan pagi. Biasanya mereka tidak akan berasa segar dengan sehingga selepas makan tengah hari. Selalunya, mereka juga merasa reda tengah hari dan kemudian biasanya mula berasa lebih baik selepas 6 petang. Oleh 9:00 mereka biasanya letih lagi. Orang yang keletihan adrenal sering bekerja terbaik pada waktu malam dan pada waktu pagi.

Tanda-tanda keletihan adrenal termasuk:

Perubahan emosi
Cahaya headedness selepas berdiri
Ketidakupayaan untuk memberi tumpuan
Masalah memori
Sakit badan, termasuk sakit di belakang yang lebih rendah
Keinginan untuk garam dan / atau gula
Pemulihan perlahan daripada penyakit
Membetulkan adrenal Keletihan - Diet dan Perubahan Gaya Hidup

Membetulkan keletihan adrenal harus bermula dengan mengurangkan tekanan dan membuat gaya hidup sihat dan perubahan diet. Perubahan sederhana seperti lebih ketawa, mengambil rehat kecil untuk berbaring, bersantai meningkat, waktu makan yang tetap, senaman yang sederhana, waktu tidur awal dan tidur sehingga sekurang-kurangnya 09:00 apabila mungkin semua boleh memberi manfaat untuk keletihan adrenal.

Oleh kerana manusia dengan keletihan adrenal sering mempunyai keinginan untuk gula-gula disebabkan oleh turun naik gula dalam darah, ia adalah penting untuk mempunyai sarapan dan makan kecil, makanan ringan yang sihat di antara waktu makan. Ia juga boleh membantu untuk makan lima atau enam hidangan kecil atau snek setiap hari untuk menjaga gula darah anda seimbang.

Diet harus mempunyai penekanan pada sayur-sayuran. Menggabungkan karbohidrat bertapis dengan protein dan minyak, kacang dan benih pada kebanyakan makanan, termasuk barang-barang seperti buah zaitun, serat, flaks, walnut, dan kacang macadamia. Sayur-sayuran akar seperti turnips, parsnips, rutabaga, lobak merah, bawang, bawang putih dan kentang bagus. Lain karbohidrat kompleks yang baik adalah jagung, beras perang dan quinoa. Anda mungkin mahu mengelakkan gandum, seperti yang anda mungkin alah.

Pertimbangan pemakanan lain ialah: Mengunyah makanan anda dengan baik. Elakkan makanan yang diproses, makanan ringan, gula ringkas, bijirin halus, soda, alkohol, jus buah-buahan, kafein, coklat, dan lemak hidrogenasi.

Ia boleh memberi manfaat untuk menambah sejumlah kecil garam yang sihat, seperti garam laut, garam Celtic atau garam Himalaya. Walau bagaimanapun, pastikan pengambilan garam harian anda tidak berlebihan - 2400 mg sehari natrium daripada semua sumber biasanya kira-kira betul.

Selain perubahan yang sihat dalam diet dan gaya hidup, terdapat beberapa herba yang penting dan makanan tambahan yang boleh membantu memulihkan adrenal penat.
Herba untuk Keletihan adrenal

Ashwagandha. Popular dalam perubatan Ayurveda, ashwaganda membantu menormalkan fungsi adrenal. Dos biasa adalah 1-2 kapsul dua kali sehari semasa perut kosong.

Akar eleuthero (ginseng Siberia). Eleuthero telah digunakan secara tradisi untuk merangsang dan menyuburkan adrenal dan meningkatkan kecerdasan mental. Ia dianggap sebagai "adaptogen", yang bermaksud bahawa ia boleh membantu badan menyesuaikan diri dengan tekanan.

Rhodiola rosea. Herba ini meningkatkan prestasi mental dan fizikal. Dos yang disyorkan ialah 500 mg dua kali sehari. Nota: Mereka yang mempunyai gangguan bipolar tidak perlu menggunakan produk ini, kerana ia boleh meningkatkan tahap serotonin otak.

Herba lain yang boleh membantu dengan keletihan adrenal termasuk: likuoris, maca, dan ginseng Korea. Nota: Licorice boleh dan, jika diambil dari masa ke masa, tidak mempunyai kecenderungan untuk meningkatkan tekanan darah. Ia tidak boleh digunakan dalam orang-orang yang mempunyai sejarah tekanan darah tinggi, kegagalan buah pinggang, atau yang pada masa ini menggunakan persediaan digitalis seperti digoxin.

Vitamin, Mineral dan Tambahan lain untuk Keletihan adrenal

Cordyceps. Cordyceps adalah cendawan Cina yang menyokong kelenjar adrenal. Ia juga menormalkan dan menyokong fungsi sistem imun, buah pinggang, paru-paru, hati, sistem saraf dan sistem kardiovaskular.

DHEA. DHEA adalah hormon asas yang adrenal ditukar kepada hormon lain. Dos purata adalah di antara 10-25 mg, walaupun jika seseorang itu sangat kekurangan DHEA mereka pada mulanya hanya dapat bertolak ansur dengan jumlah yang sekecil 5 mg. DHEA juga ditukar kepada hormon seks seperti testosteron dan estrogen.

Pregnenolone. Pregnenolone adalah bahan mentah yang menyokong fungsi adrenal asas dan adalah pelopor kepada banyak hormon yang dihasilkan oleh kelenjar adrenal. Dos yang biasa ialah 25 mg dan paling sesuai pengambilan ke arah petang (tetapi boleh diambil lebih awal jika ia mengganggu tidur).

Krim progesteron. Progesteron adalah satu blok bangunan penting bagi banyak hormon utama yang lain seperti kortisol, DHEA, testosteron dan estrogen.

Nota: Hormon perlu diberikan di bawah pengawasan seorang profesional perubatan yang berkelayakan.

Ekstrak kelenjar adrenal (AGE). AGE mengandungi faktor pertumbuhan yang menggalakkan penyembuhan sel dan mempunyai nutrien yang menyokong fungsi kelenjar dan pembaikan. Ambil 1-2 tablet setiap hari tanpa makanan, mengurangkan dos jika anda menjadi gelisah atau mempunyai masalah tidur.

Proline. Proline membantu dalam membina semula tisu-tisu perantara dan adrenal lemah sering dikaitkan dengan tisu penghubung yang lemah. Dos yang biasa ialah 500 mg setiap hari.

Vitamin B5 (asid Pantothenic). B5 amat penting untuk pengeluaran tekanan hormon. Mengambil masa sehingga 500 mg tiga kali sehari. Satu multivitamin yang baik (atau B-kompleks) akan membekalkan cukup vitamin B lain yang diperlukan.

Vitamin C Vitamin C adalah penting untuk imun dan lain-lain sokongan kesihatan. Untuk keletihan adrenal mengambil 1,000-2,000 mg dua kali sehari. Jika najis longgar membangunkan, mengurangkan atau membahagikan lagi dos.

Makanan tambahan lain yang boleh membantu termasuk: vitamin E w / tocopherols campuran, vitamin B kompleks, niasin, asid Pantothenic, magnesium sitrat, mineral surih dari kilang sumber yang diperolehi, asid amino bentuk-bebas, dan Jika kemurungan hadir, sama dan / atau DL-Phenylalanine .

Ia mungkin mengambil masa dan usaha untuk mengurangkan permintaan yang tidak munasabah yang dibuat pada minda dan badan anda dan untuk mengambil dan melakukan perkara-perkara yang diperlukan untuk membantu adrenal anda pulih. Dalam masa walaupun, adrenal akan dapat memulihkan dan apabila mereka jadi, jadi perlu tenaga dan kesihatan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar