Kamis, 12 November 2015

Gunakan Probiotik Tambahan untuk Candida Rawatan

Gunakan Probiotik Tambahan untuk Candida Rawatan

Pada paling mudah, Candida ialah yis yang terdapat dalam saluran penghadaman tubuh, atau usus. Di bawah keadaan biasa, ia wujud bersama kejadian yang tidak diingini dengan mikroorganisma lain, dan meneutralkan bakteria berbahaya. Kadang-kadang, keseimbangan ini halus dalam badan terganggu. Ketidakseimbangan ini membawa kepada pembesaran Candida. Pertumbuhan berlebihan yis dalam badan, sering dirujuk sebagai 'jangkitan yis', 'Candida albicans', atau hanya 'Candida.

Apabila ia menjadi di luar kawalan, pertumbuhan yis mengambil ciri-ciri kulat. Ia akhirnya boleh memecahkan melalui dinding usus. Ragi yang berlebihan boleh bergerak ke dalam aliran darah, perjalanan di seluruh tubuh, dan menyerang organ-organ penting di sepanjang jalan.

Tanda-tanda yang berkaitan dengan Candida adalah meluas, dan boleh memberi kesan kepada anda dari segi fizikal dan mental. Simptom biasa termasuk, gas dan perut kembung, sembelit, refluks asid, keradangan sinus, migrain, cepat marah, kebimbangan, kemurungan, perubahan mood, keletihan yang berterusan, antara lain.

Oleh kerana tanda-tanda yang begitu pelbagai, Candida boleh pergi tidak dikenal pasti untuk bertahun-tahun. Malah, doktor kadang-kadang tidak sedar bahawa gejala yang dialami oleh seseorang pesakit, adalah akibat daripada jangkitan yis.

Rawatan untuk Candida mesti memberi tumpuan kepada memulihkan keseimbangan di antara organisma dalam saluran usus, dan persekitaran mereka. Ini boleh melibatkan penggunaan ubat anti-kulat, ubat-ubat herba dan penyembuhan holistik, bersama-sama dengan mengelakkan makanan yang menyumbang kepada pertumbuhan yis.

Dua daripada ubat-ubatan biasanya disyorkan untuk jangkitan yis adalah Nystatin, dan Diflucan. Nystatin boleh didapati dalam kedua-dua bentuk lisan dan tablet. Ia adalah salah satu ubat yang paling awal yang telah dibangunkan untuk rawatan Candida. Ia mempunyai kesan-kesan sampingan yang sangat sedikit, dan oleh itu dianggap sangat selamat.

Diflucan adalah antara ubat yang kemudian diluluskan untuk rawatan jangkitan yis. Walau bagaimanapun, ia telah terbukti sangat berkesan, terutama dalam kes-kes di mana ubat-ubatan lain tidak mampu untuk memberikan kelegaan.

Pemakanan tambahan, seperti Probiotik dan enzim pencernaan, juga sangat disyorkan untuk rawatan Candida. Probiotik adalah bakteria yang menyerupai bakteria baik yang telah sedia ada di dalam usus. Pengurangan bakteria baik biasanya punca yis penumbuhan yg terlalu cepat. Oleh itu, jika bakteria sihat dalam bentuk Probiotik diperkenalkan ke dalam sistem pencernaan, maka ia akan mengatasi pertumbuhan Candida. Akhirnya keseimbangan yang betul akan dipulihkan, dan kesihatan pencernaan akan kembali.

Enzim pencernaan, seperti bromelain dan papaine, bantuan untuk memecahkan makanan yang anda makan, dan dengan itu membantu dalam memelihara kesihatan penghadaman. Mereka juga mampu untuk memusnahkan kulat di dalam badan, dan mengembalikan keseimbangan semulajadi dalam usus.

Candida juga boleh dirawat dengan menggunakan kaedah holistik seperti pengubahsuaian diet. Dalam usaha untuk menghentikan penyebaran yis, ia adalah disyorkan bahawa makanan tertentu yang menggalakkan pertumbuhan mereka, dielakkan. Ini adalah terutamanya karbohidrat ditapis, seperti yang diperbuat daripada tepung putih, makanan dengan gula, termasuk buah-buahan dan pemanis, dan semua makanan yang mengandungi yis. Jika diet ini adalah dilarang sama dipatuhi, maka jangkitan yis akan dimusnahkan dalam masa terdekat.

Terdapat juga lain-lain rawatan alternatif untuk Candida, seperti daun zaitun, bawang putih, ekstrak biji anggur, minyak pokok teh, dan oregano. Ini semua adalah berguna dalam memperlahankan pertumbuhan yis.

Terdapat beberapa faktor yang boleh membawa kepada kemusnahan bakteria usus yang baik. Sebab-sebab yang ketara ialah penggunaan pil kawalan kelahiran, penggunaan berlebihan antibiotik, tekanan, pemakanan yang tidak seimbang dan masalah penghadaman. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa alternatif yang ada untuk membantu mengembalikan kesihatan penghadaman. Ia sentiasa disyorkan bahawa anda berunding dengan doktor atau profesional kesihatan yang lain, sebelum memulakan kursus rawatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar