Kamis, 12 November 2015

Faedah Kesihatan Delima

Faedah Kesihatan Delima

Apakah buah delima? Di kebanyakan negara mereka benar-benar tidak diketahui. Pada orang lain mereka ditanam dan oleh itu sebahagian daripada budaya negara. Mereka sebahagian besarnya ditanam di kawasan iklim kering dan ringan.

Buah delima merupakan tumbuhan yang sangat tua. Sebutan dibuat dalam kitab-kitab purba di Mesir dan di Greece Dalam teks-teks purba delima ditunjukkan sebagai penyedia kesihatan. Bukan sahaja benih mereka memberi manfaat kepada kesihatan manusia tetapi juga jus dibuat daripada keseluruhan buah-buahan.

Di Greece Purba, delima melambangkan kehidupan dan pertumbuhan semula. Tarikh penggunaannya menyokong lebih daripada tiga ribu tahun. Walau bagaimanapun, sains kontemporari telah dijumpai semula kecekapan ini buah-buahan dalam mencegah pelbagai jenis penyakit walaupun maut.

Banyak kajian baru-baru ini mendedahkan bahawa buah delima menyembunyikan kekayaan yang tidak dijangka vitamin, antioksidan dan mineral. selain serat yang sangat penting untuk sistem penghadaman kita.

Marilah kita mulakan dengan vitamin: dalam 100 gram buah delima kami mendapati 16% daripada keperluan harian vitamin C pada manusia.

Satu lagi vitamin penting ialah B5, juga dikenali sebagai asid Pantothenic. Malah, vitamin ini terlibat dalam pelbagai fungsi tubuh manusia.

Ia membantu dalam kes asma, alahan, tekanan dan kebimbangan, gangguan pernafasan dan masalah jantung.

Kalium adalah mineral yang penting untuk kehidupan dan secara semula jadi yang terkandung dalam buah ini.

Nutrien lain yang paling penting adalah polifenol yang fitonutrien yang bermanfaat untuk arteri dan jantung. Mereka membantu membersihkan arteri daripada plak yang menyekat saluran darah dan boleh menyebabkan masalah jantung atau strok. Kesannya terutamanya melaporkan pada arteri karotid, iaitu arteri yang berjalan di sepanjang tekak. Polifenol adalah antioksidan yang mempunyai ciri-ciri kehidupan meningkatkan lain.

Malah, sains moden sedang mengkaji delima kerana begitu banyak nutrien yang tidak dijangka telah ditemui yang boleh menjadi penting untuk panjang umur dan hidup yang lebih baik orang di zaman moden ini tertekan.

Kerana ia kini jelas, tekanan adalah salah satu daripada sebab-sebab yang paling penting dalam penyakit jantung, kencing manis, pelbagai penyakit lain yang mengancam nyawa.

Dengan percaya kekayaan alam semula jadi meletakkan di tangan kita, kita pasti boleh hidup kehidupan yang lebih baik. Delima yang kini sedang dikaji dan disediakan dalam bentuk yang mudah untuk menyerap, boleh membantu ramai penduduk untuk meningkatkan kesihatan mereka secara keseluruhan. Di mana delima tumbuh liar, pengguna boleh membantu dirinya dengan buah-buahan dan benih yang sihat, manakala di negara-negara lain delima buah-buahan kini dijual secara besar-besaran. Di mana mereka tidak boleh didapati, kedai-kedai herba menyimpan produk yang diperolehi daripada buah delima dan dapat menerangkan faedah mereka untuk kesihatan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar