Kamis, 12 November 2015

Pisang Boleh Menyediakan Kunci untuk mencegah penyebaran HIV

Pisang Boleh Menyediakan Kunci untuk mencegah penyebaran HIV

Bolehkah biji pisang mempunyai kunci untuk mencegah penyebaran HIV? Satu kajian baru yang diterbitkan pada bulan lepas dalam Jurnal Kimia Biologi telah mendapati bahawa sebatian lectin dikenali sebagai BanLec yang terdapat dalam pisang adalah seperti yang berkesan dalam mencegah penyebaran HIV sebagai dua ubat biasa diberikan.

Kajian ini telah dijalankan di Universiti Sekolah Perubatan Michigan, di mana penyelidik mendapati bahawa BanLec dapat menghentikan HIV daripada memasuki badan dengan menyambung kepada HIV jenis 1 sampul surat protein. Lectin adalah gula mengikat protein yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan dan berjaya dapat mengenali dan mengikat kepada penceroboh asing di dalam badan. Sebatian BanLec sebelum ini telah ditunjukkan untuk mengikat kepada struktur karbohidrat mannose tinggi, termasuk yang terdapat pada virus seperti manusia immunodeficiency virus jenis-1 (HIV-1).

Abstrak kajian penyelidikan melaporkan bahawa penyelidik "menetapkan bahawa BanLec menghalang rendah dan makmal-disesuaikan HIV-1 pencilan tropisms berbeza dan sub-jenis" dan bahawa "BanLec mempunyai kuat aktiviti anti-HIV." Para penyelidik juga mendapati bahawa BanLec baik berbanding kepada T-20 dan maraviroc, dua ubat anti-HIV kini dalam penggunaan klinikal.

Menurut Universiti Sekolah Perubatan Michigan penyelidik, hasil kajian menunjukkan bahawa BanLec boleh menjadi jenis baru yang lebih murah dan sangat berkesan microbicides faraj.

"Masalah dengan beberapa ubat-ubatan HIV adalah virus itu boleh bermutasi dan menjadi kebal, tetapi itu jauh lebih sukar untuk melakukan di hadapan Lectin," kata ketua pengarang Michael D. Swanson. "Lectin boleh mengikat kepada gula ditemui di tempat yang berbeza sampul surat HIV-1, dan mungkin ia akan mengambil pelbagai mutasi untuk virus untuk mendapatkan sekitar mereka."

Swanson dan rakan-rakannya berkata walaupun kejayaan yang sederhana dalam membangunkan BanLec sebagai microbicide faraj atau dubur boleh menyebabkan berjuta-juta nyawa diselamatkan. Sebagai contoh, walaupun liputan 20 peratus dengan microbicide yang hanya 60 peratus berkesan terhadap HIV mungkin dapat menghalang sehingga 2.5 juta jangkitan HIV dalam tempoh tiga tahun. Di samping itu, salap BanLec akan menjadi lebih murah untuk menghasilkan dan mengedarkan daripada ubat-ubatan anti-retroviral yang memerlukan pengeluaran komponen sintetik.

Tanpa syak lagi, cara-cara baru dan mampu menghentikan penyebaran virus HIV yang diperlukan sangat-sangat. Kondom berkesan kebanyakan masa, tetapi mereka juga sering digunakan dengan tidak betul atau tidak konsisten. Dalam banyak budaya dan negara-negara membangun wanita tidak sentiasa dapat mengawal pertemuan seksual mereka dan ubat anti-virus mungkin sukar dan mahal untuk mendapatkan. A murah, tahan lama, diri memohon salap diperolehi secara semula jadi dari pisang boleh membuat perbezaan besar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar