Kamis, 12 November 2015

Kesihatan kiropraktik dan Holistik

Kesihatan kiropraktik dan Holistik

Perubatan holistik menangani "keseluruhan". Dengan kata lain, ia adalah satu proses pemikiran perubatan yang menangani pemeliharaan orang-galanya. Satu pandangan holistik akan menyaksikan masalah kesihatan akibat ketidakseimbangan alam sekitar. Persekitaran manusia termasuk dalam alam fizikal, rohani, emosi dan sosial. Dalam erti kata lain, apabila satu bahagian badan atau fikiran tidak berfungsi dengan betul, ia dipercayai memberi kesan kepada seluruh kesejahteraan seseorang. Dalam perubatan holistik, ia dipercayai bahawa memberi tumpuan kepada orang-galanya adalah kaedah yang lebih baik penjagaan daripada sekadar mengasingkan penyakit atau bahagian satu badan yang ditimpa kesusahan atau penyakit.

Perubatan holistik diterima secara meluas sebagai pendekatan perubatan yang sah. Walau bagaimanapun, itu tidak menghalang keraguan daripada berlaku. Pada akar keraguan adalah idea bahawa penjagaan holistik berkembang di luar batas-batas yang ketat, secara saintifik, aspek perubatan badan. Sebagai contoh, jika seorang pesakit kanser memilih pendekatan yang menyeluruh untuk penyakit nya, maka di samping kemoterapi, radiasi dan kaedah rawatan kanser yang lain, doktor holistik akan memeriksa keadaan pesakit pekerjaan, kehidupan di rumah, insurans dan sebagainya. Kaedah ini sering berjaya.

Chiropractic sering diletakkan ke dalam kategori perubatan holistik. Ini kerana ia adalah kepercayaan kiropraktik yang tulang belakang diselaraskan dengan betul, atau sendi dan otot diselaraskan dengan betul lain menyumbang kepada kesihatan keseluruhan individu. Sesi biasa dengan chiropractor boleh membantu untuk lagu denda otot kesejahteraan badan. Sebaliknya, ia boleh melegakan sakit kronik, sakit kepala, dan ketidakseimbangan lain. Selain itu, kiropraktik adalah ubat semula jadi. Ini bermakna bahawa kiropraktor akan cuba untuk membantu badan memulihkan diri sendiri secara semula jadi sebelum menetapkan ubat-ubatan atau mencadangkan pembedahan.

Jika anda suka apa yang anda baru sahaja membaca, atau jika anda merasa takut dengan pendekatan saintifik untuk perubatan barat, daripada melihat chiropractor mungkin sesuai untuk anda!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar