Kamis, 12 November 2015

Kiropraktor: Yang baik, yang buruk, dan buruk

Kiropraktor: Yang baik, yang buruk, dan buruk

Sebelum saya memulakan, sukacita saya memberikan gambaran sedikit di mana perspektif saya pada penyembuhan datang dari. Dengan latihan, Saya seorang saintis. Saya benar-benar pandai melihat isu-isu secara kritis dan mentafsir fakta dan masalah berdasarkan bukti fakta dan teori yang kukuh. Pada masa yang sama, saya memang berminat dalam perubatan alternatif dan semasa saya tinggal di Seattle selama 5 tahun, saya mempunyai peluang untuk mengalami secara langsung dan mempelajari pelbagai kaedah penyembuhan seperti penjagaan naturopathic doktor, akupunktur, homeopati, Teknik Nambudripad ini Alahan Penghapusan ( NAET). Sebahagian daripada pengetahuan saya datang daripada pesakit ingin tahu, ada yang datang dari perbincangan dengan pelajar Bastyr Kolej Perubatan Naturopathic siapa saya berkawan manakala di Seattle. Semasa di Seattle Saya juga telah mengambil beberapa kelas pada Reiki, dan menjadi Reiki Master / Guru dan oleh itu saya mempunyai perspektif dalaman tentang bagaimana penyembuhan tenaga berfungsi dan apa yang boleh dan tidak boleh lakukan.

Saya penyokong kuat terapi alternatif bersempena dengan atau kadang-kadang bukannya perubatan tradisional. Walau bagaimanapun, baru-baru ini, saya telah benar-benar peduli dengan amalan ahli tulang (beberapa tidak semua) dan saya merasakan bahawa terdapat banyak di luar sana yang mengambil kesempatan daripada kekurangan umum memahami bagaimana tubuh manusia berfungsi pada pesakit untuk menjaga perniagaan mereka pergi. Saya menulis artikel ini dengan matlamat untuk mendidik ibu-ibu pada yang baik, yang buruk dan hodoh yang berkaitan dengan penjagaan kiropraktik, terutamanya kerana ramai ahli tulang sekarang menyokong untuk 'menjaga penyelenggaraan' bukan sahaja untuk orang dewasa tetapi juga untuk kanak-kanak.

Seperti yang anda akan lihat di bawah, saya percaya bahawa pelarasan kiropraktik boleh menjadi sangat berguna, terutama apabila ia dilakukan sebagai sebahagian daripada penyembuhan seluruh badan, tetapi malangnya, apabila dilakukan secara berasingan, pelarasan kiropraktik sering hanya menetapkan anda di jalan untuk pergi , dan yang pergi, akan kembali ke chiropractor anda untuk mendapatkan rawatan, bukannya semakin baik.

Kerja-kerja chiropractor adalah untuk memanipulasi tulang belakang untuk mengeluarkan ketidaksejajaran. Ketidaksejajaran di tulang belakang sering dirujuk sebagai subluxations. Falsafah kiropraktik tradisional adalah berdasarkan kepada kepercayaan bahawa ketidaksejajaran di tulang belakang adalah punca penyakit. Oleh itu mereka membuang ketidaksejajaran di tulang belakang dengan harapan bahawa penyakit ini akan hilang juga. Idea di sebalik teori ini adalah bahawa semua organ-organ badan dihubungkan dengan tulang belakang melalui saraf. Jika ada salah jajaran di tulang belakang, ia akan menyebabkan masalah dengan saraf dan organ-organ lain yang berkaitan itu kepada mereka. Jika anda menganggap penjagaan kiropraktik jangka panjang untuk diri sendiri atau keluarga anda, pastikan bahawa teori ini segala penyakit yang berasal dari ketidaksejajaran tulang belakang bergema dengan anda. Ia tidak dengan saya. Berikut adalah mengapa.

Tulang belakang bersambung dengan sendi, kemudian kepada otot dan ligamen yang menyokong tulang belakang dan strukturnya. Jika ada masalah dalam tulang belakang, otot-otot di berdekatan dengan salah jajaran tulang belakang (dan sering bukan sahaja di rantau itu) juga akan terjejas. Biasanya beberapa otot akan menjadi terlalu ketat dan ada yang akan menjadi lemah, kerana otot bekerja secara berpasangan. Ini adalah apa yang biasanya dirujuk ketidakseimbangan otot. Selain sistem otot dalam badan anda, terdapat satu sistem biokimia, dan sistem emosi. Sistem biokimia termasuk kimia darah, hormon, vitamin, mineral, dan dengan itu sistem ini adalah penting untuk kesejahteraan anda. Emosi, termasuk perasaan dan sikap juga telah terbukti menyumbang kepada dan untuk membantu penyakit. Muskuloskeletal, biokimia, dan sistem emosi dalam badan kita adalah sangat rapat berhubung untuk mewujudkan kesejahteraan atau penyakit kita. Jika kita jatuh sakit, semua sistem ini akan terjejas dan penyakit akan nyata dalam semua. Saya fikir ia adalah naif untuk mempercayai bahawa segala penyakit bermula dari tulang belakang. Sebagai contoh, jika anda tidak pernah keluar di matahari dan akhirnya menjadi Vitamin D kekurangan, ia adalah berkemungkinan bahawa anda akan mengalami masalah pada tulang belakang anda kerana Kekurangan vitamin D membawa kepada otot kelemahan. Ini seterusnya mungkin akan membawa kepada ketidaksejajaran tulang belakang. Begitu juga, trauma emosi yang teruk, tidak ditangani dengan betul, dari masa ke masa boleh membawa kepada penyakit yang mungkin akan menyebabkan salah jajaran tulang belakang. Saya percaya bahawa itu tepat untuk mengatakan bahawa penyakit yang paling akan nyata itu sendiri dalam tulang belakang, tetapi itu tidak sama dengan mengatakan bahawa semua penyakit berasal dari tulang belakang. Satu hal yang perlu diingat adalah bahawa falsafah agak simplistik belakang kiropraktik dan penyakit telah dibangunkan pada masa apabila orang tidak mempunyai pilihan tetapi untuk makan makanan yang diproses secara minimum daripada sumber tempatan, sebelum ada apa-apa bahan kimia dalam alam sekitar, dan pada masa sebelum dadah , vaksin, dan faktor-faktor alam sekitar telah memberi kesan kepada kesihatan kita. Dalam masyarakat moden kita, terdapat faktor-faktor lain yang menyumbang kepada mewujudkan penyakit, yang perlu ditangani.

Pada pendapat saya, menghapuskan punca penyakit ini adalah pendekatan terbaik untuk menyembuhkan ia. Mencari punca penyakit yang sering bahagian yang agak rumit. Ini adalah di mana seorang doktor dengan pelbagai kepakaran dan pendidikan adalah yang paling berguna. Sebaik-baiknya, doktor anda memilih doktor anda biasa dengan bagaimana penyakit menyatakan dirinya dalam sistem otot, dan juga dalam sistem biokimia dan emosi. Seperti doktor terbaik boleh menentukan bagaimana untuk mendapatkan semua sistem ini kembali ke dalam kira-kira.

Rawatan kiropraktik mempunyai peluang terbaik untuk merawat masalah paling berkait secara langsung kepada gangguan dalam sistem otot badan. Banyak sendi, dan sakit otot boleh dibantu dengan manipulasi kiropraktik. Persoalannya, sama ada kesakitan akan menjauhkan diri. Jika rawatan ini adalah untuk kecederaan seperti sakit belakang disebabkan oleh seseorang yang mengangkat objek yang berat dengan cara janggal, satu hingga beberapa penyesuaian kiropraktik akan biasanya menghilangkan kesakitan secara baik. Ini kerana punca sakit itu adalah salah jajaran tulang belakang, dan apabila dikeluarkan, pesakit biasanya sakit percuma.

Bagaimana pula dengan sakit kronik walaupun? Ibu-ibu sering membangunkan leher dan sakit bahu dari kejururawatan dan membawa anak-anak mereka. Sakit belakang yang lebih rendah dan sciatica juga perkara biasa. Semua ahli tulang bahagia menangani keadaan ini, tetapi bagaimana ia ditangani ada pelbagai pilihan antara tulang.

Ia adalah amalan kiropraktik sangat biasa untuk memanipulasi tulang belakang untuk cuba untuk mendapatkan ia kembali kepada penjajaran yang betul, dan meminta pesakit untuk datang semula beberapa kali dalam seminggu, selalunya untuk jangka masa yang lama. Sebab bagi lawatan kembali berganda tidak menangani punca salah jajaran tulang belakang. Jika punca masalah itu tidak dikeluarkan, beberapa jam untuk beberapa hari selepas pelarasan, tulang belakang perlahan-lahan kembali kepada keadaan sebelumnya.

Mengapa? Kerana otot yang ketat akan menariknya ke arah salah jajaran sebelumnya dan otot-otot yang lemah tidak boleh menyokong struktur diperbetulkan. Jadi pesakit kembali kepada chiropractor, dan proses ini diulangi. 5, 10, 20, 40, kadang-kadang 60 kali, biasanya 1-3 kali seminggu lebih kursus minggu. Kemudian seminggu sekali, kemudian sebulan sekali. Selepas semua orang-orang pelarasan, ia adalah mungkin bahawa otot dari masa ke masa perlahan-lahan menyesuaikan diri ke dalam bentuk yang baru diperbetulkan daripada pelarasan berulang, tetapi biasanya jika rawatan dihentikan, tulang belakang akan kembali kepada salah jajaran sebagai punca masalah ini tidak pernah ditangani oleh pengamal kiropraktik. Ramai ibu-ibu yang saya kenali mempunyai leher kronik atau sakit belakang yang lebih rendah, dan berasa lebih baik selepas melawat chiropractor a. Masalahnya ialah bahawa mereka perlu menyimpan melihat chiropractor untuk berasa lebih baik.

Sebab asas untuk sakit kronik sering corak postur (seperti bahu ke hadapan bulat daripada penggunaan komputer) dan ketidakseimbangan otot (quadriceps kuat dan hamstrings lemah dalam pelari atau selepas kehamilan). Itu hanya sebahagian daripada gambar walaupun. Tulang belakang juling juga boleh disebabkan oleh dan diburukkan lagi dengan alahan makanan, seperti intoleransi tenusu, atau kekurangan vitamin. The ketidaksejajaran disebabkan oleh faktor-faktor ini boleh menjadi teruk dari corak postur kronik. Penyesuaian kiropraktik akan terus membuat pesakit berasa lebih baik selepas setiap pelarasan, tetapi jika puncanya tidak pernah ditangani, masalah ini akan datang lagi. Dalam contoh-contoh ini, ia akan masuk akal yang paling untuk menangani punca penyakit (kekurangan vitamin D atau sikap tidak bertoleransi tenusu) dan bukannya gejala (tulang belakang juling).

A chiropractor yang baik harus dapat menentukan apa punca ketidakseimbangan otot dan / atau tulang belakang juling, sama ada ia adalah semata-mata struktur atau sama ada terdapat masalah asas seperti kekurangan nutrien, kepekaan makanan, beban toksik, atau ketidakseimbangan hormon. Ini mengambil bukan sahaja chiropractor baik tetapi fikiran yang ingin tahu ditetapkan serta kemahiran pendoktoran baik. Ini tidak diajar di semua sekolah kiropraktik, dan tulang yang baik telah biasanya mempunyai banyak latihan yang lain, misalnya dalam kinesiologi gunaan.

Oleh itu pada pandangan saya, pelarasan kiropraktik adalah berguna untuk menangani beberapa isu muskuloskeletal. Yang pasti, bagi kecederaan akut kepada sistem. Apabila ia datang untuk sakit kronik walaupun, kunci untuk menghapuskan isu ini menangani punca. Pengamal yang memahami bagaimana kerja-kerja badan akan menggunakan gabungan manipulasi tulang belakang dengan terapi fizikal untuk menangani otot ketat dan lemah, dan menawarkan pelan kepada menghapuskan punca penyakit itu (Tabiat postur, dan lain-lain). Ini akan menjadi sama dengan kerja-kerja ahli terapi fizikal mahir dalam manipulasi tulang belakang. Selalunya bagaimanapun juga yang tidak mencukupi. A chiropractor dengan kepercayaan bahawa mengeluarkan ketidaksejajaran tulang belakang adalah semua yang diperlukan untuk merawat orang yang mungkin akan membuat seseorang yang mempunyai kekurangan vitamin atau alahan makanan dalam rawatan untuk beberapa bulan (dan tidak berjaya). Saya berfikir yang biasa jahil. Untuk merawat seseorang, semua aspek badan perlu dipertimbangkan dan untuk itu seorang pengamal holistik mengakui pendekatan seluruh badan untuk penyembuhan diperlukan. A chiropractor yang baik akan mengiktiraf had tugas masing-masing dan akan merujuk pesakit kepada orang lain jika manipulasi tulang belakang tidak menghasilkan keputusan yang berkekalan.

Jangka panjang Chiropractic Care

Ramai ahli tulang berfikir bahawa manipulasi tulang belakang yang kerap adalah perlu untuk kekal sihat. Lagipun, dalam fikiran mereka, semua penyakit berasal dari tulang belakang, dan dengan itu ketidaksejajaran kecil perlu kerap dikeluarkan kerana kesihatan yang optimum. Ia tidak jelas kepada saya sama ada ahli tulang ini sebenarnya percaya ini atau sama ada mereka hanya memahami bahawa mereka akan mempunyai pelanggan untuk hidup, selagi pelanggan percaya bahawa dia harus melihat chiropractor sebulan sekali untuk kesihatan yang optimum. Sudah tentu, perkhidmatan yang tidak terhad kepada orang dewasa. Ramai ahli tulang kini menawarkan pakej keluarga dan mula menyesuaikan kanak-kanak dari peringkat awal; Untuk penyelenggaraan: sebulan sekali untuk sepanjang hidup mereka.

Maintenance boleh menjadi idea yang baik pasangan kali setahun atau selepas kemalangan untuk mengelakkan masalah "sebagai ranting dibengkokkan, jadi tumbuh pokok itu". Walau bagaimanapun, terdapat lebih kepada penjagaan kesihatan penyelenggaraan yang baik daripada menyesuaikan diri. Sistem biokimia dan emosi juga perlu penyelenggaraan, dan biasanya orang dengan bahan kimia yang lebih seimbang dan sistem emosi perlu kurang pelarasan untuk tinggal perasaan yang baik. Satu alternatif yang baik untuk menggunakan chiropractor untuk penyelenggaraan kesihatan menggunakan pengamal yang boleh menangani spektrum penuh penjagaan kesihatan dan penyelenggaraan pencegahan, seperti Doktor Naturopathic juga dilatih dalam bidang perubatan fizikal.

Kesimpulannya:

Yang baik: manipulasi kiropraktik boleh sangat membantu dalam mengurangkan atau menghapuskan kesakitan, sering kronik.

Buruk: tulang biasa menangani hanya komponen struktur masalah. Sesetengah akan sering panduan mengenai cara untuk meregangkan dan menguatkan otot-otot yang terlibat untuk membantu tulang belakang dalam penjajaran. Ramai yang tidak menangani kimia / aspek hormon masalah yang sering menyebabkan tersembunyi ketidaksejajaran tulang belakang. Terdapat juga satu aspek emosi penjajaran tulang belakang yang jarang ditangani.

Hodoh SIC sering ditubuhkan amalan mereka dengan niat untuk menjaga pelanggan yang datang dan datang dan datang. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk melihat pakej 60 hingga 80 lawatan dijual pendahuluan: bukan sahaja untuk anda - tetapi untuk seluruh keluarga anda, sama ada mereka sakit atau tidak!

Penyelesaian optimum: Mencari pengamal yang memahami hubungan antara otot, biokimia, dan sistem emosi di dalam badan anda, dan boleh sampai ke punca masalah anda. Ini boleh menjadi satu chiropractor holistik, doktor naturopathic dilatih dalam manipulasi tulang belakang, atau mungkin chiropractor siapa juga akupuntur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar