Kamis, 12 November 2015

Sistem Chakra - Pengenalan

Sistem Chakra - Pengenalan

Menurut tradisi purba banyak budaya dan agama terdapat satu tenaga penting universal yang boleh didapati dalam semua makhluk hidup. Orang Cina yang disebut tenaga ini sebagai 'chi' manakala di India ia dikenali sebagai 'Prahna' dan dalam budaya Jepun ia dikenali sebagai 'Ki'. Hari ini tenaga ini dipanggil dengan pelbagai nama dari 'tenaga tenaga kehidupan' dan 'tenaga bio' kepada 'tenaga primitif' dan banyak lagi nama-nama. Tenaga ini adalah sangat halus dan ilmu pengetahuan moden baru sahaja menyentuh dapat mengukurnya namun ia pasti dapat dirasakan dan manipulasi adalah faktor utama dalam penyembuhan tenaga yang badan kita bertindak balas dengan baik.

Terdapat beberapa mata tenaga di mana tenaga ini nampaknya tertumpu dan memasuki dan meninggalkan badan kita. Perkara ini adalah dalam bentuk putaran dan dikenali sebagai Chakra. Terdapat tujuh mata chakra utama dan beberapa yang kecil yang lain juga. Tenaga yang mengalir melalui putaran ini dengan gerakan berputar yang adalah apa yang memberi kemudian nama, 'chakra' yang dalam Sanskrit kuno bermaksud 'roda' atau 'apa yang berputar atau berputar.

Kita perlu membiarkan aliran tenaga universal semula jadi ini di dalam dan luar badan kita pada bahagian-chakra untuk mengekalkan keseimbangan yang sihat kerana apabila mata chakra tidak terbuka dan berputar sepenuhnya, maka badan boleh mula nyata penyakit dan mundur mudah .

Tujuh titik chakra utama terletak di tempat-tempat yang ditetapkan secara fizikal dalam badan kita atau dalam badan tenaga halus kami atau aura. Mata ini boleh mendapat manfaat dalam dikekalkan bagi membolehkan tenaga untuk terus mengalir dan bagi kita untuk kekal seimbang dari segi fizikal dan mental.

Setiap satu daripada chakra mempunyai getaran sendiri dan akan bertindak balas terhadap rangsangan luar dalam bentuk getaran bersimpati dengan membuka dan berputar lebih cepat dengan mudah lagi. Getaran luaran yang akan merangsang chakra yang berkesan adalah terutamanya warna dan bunyi. Getaran chakra itu sendiri adalah sangat tinggi tetapi kerana setiap warna mempunyai panjang gelombang sendiri dan kekerapan dan setiap satu daripada tujuh warna pelangi bertepatan dengan harmonik yang lebih rendah bagi setiap chakra. Nota muzik juga boleh merangsang chakra dengan nota yang sekali lagi harmonik yang lebih rendah getaran chakra itu sendiri.

Pada dasarnya, setiap chakra akan bertindak balas kepada warna tertentu atau nota muzik. Juga mereka akan bertindak balas terhadap getaran halus lain seperti getaran semulajadi kristal kuarza atau batu permata lain. Setiap chakra oleh itu mempunyai batu permata sendiri berkaitan yang boleh merangsang dan membantu untuk mengaktifkannya.

Apabila kita mempunyai satu atau lebih daripada chakra kita disekat atau lebih baik berkata, tidak berputar pada kelajuan yang mereka harus maka badan-badan dan minda kita juga akan disekat dan ia boleh menjadi punca banyak keadaan fizikal dan mental yang lain nampaknya tidak berkaitan. A dilatih penyembuh tenaga atau ahli terapi akan dapat mengimbangi chakra anda dalam seketika dan ini akan membantu badan di jalan raya untuk memulihkan dirinya sendiri. Anda juga boleh membuka dan mengimbangi chakra kamu melalui latihan meditasi mudah.

Berikut adalah gambaran singkat setiap chakra dengan warna aspek dan sepadan.

Chakra Pertama (Akar) - Merah - Berkaitan dengan kelangsungan hidup dan tenaga primitif
Chakra Kedua (Sacral) - Orange - Berkaitan dengan kegembiraan dan kehidupan
Chakra Ketiga (Solar Plexus) - Yellow - Sehubungan dengan Kuasa peribadi
Forth Chakra (Jantung) - Hijau atau Pink - Cinta dan isu-isu jantung
Chakra Kelima (Tekak) - Biru atau biru - Sehubungan dengan ekspresi diri dan komunikasi
Chakra keenam (Mata Ketiga) - Indigo - Clairvoyance, berpandangan jauh, Insight dan kesedaran sendiri
Ketujuh Chakra (Crown) - Violet, putih atau Golden - Laman sepenuhnya kepada sambungan rohani anda

| n berikut artikel saya akan berkembang pada tenaga yang berkaitan dengan setiap chakra secara individu, bercakap lebih lanjut mengenai kedudukan sebenar setiap chakra dan akan lebih batu permata, warna, nota mereka sepadan muzik dan banyak lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar