Kamis, 12 November 2015

Sememangnya Mencegah dan Buang Berbahaya Arterial plak

Sememangnya Mencegah dan Buang Berbahaya Arterial plak

Arteri adalah salur darah utama bahawa jantung menggunakan untuk mengepam darah dari jantung ke seluruh badan. Dari masa ke masa, dinding arteri boleh menjadi sesak dengan bahan lemak yang dikenali sebagai plak. Apabila ini berlaku ke satu tahap yang teruk, arteri boleh mula mengeras dan aliran darah boleh menjadi dikompromi dan akhirnya menyebabkan serangan jantung. Pendekatan perubatan arus perdana untuk merawat plak adalah dengan menggunakan ubat-ubatan atau pembedahan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cara semula jadi untuk mencegah dan menghapuskan plak.

Seperti halnya ketika berucap kebimbangan kesihatan, senaman dan diet boleh memainkan peranan utama dalam mengelakkan dan mengurangkan plak. Latihan sudah terkenal dengan banyak manfaat kepada badan seperti mengurangkan faktor-faktor risiko untuk penyakit, fungsi mental yang lebih baik, dan mengawal berat badan. Senaman juga boleh meningkatkan peredaran anda yang boleh membantu mengurangkan plak. Menurut Klinik Mayo, anda boleh melakukan ini dengan mendapatkan 30 hingga 60 minit senaman pada kebanyakan hari dalam seminggu.

Apabila ia datang kepada pemakanan, apa yang anda mengelakkan adalah sama pentingnya dengan apa yang anda makan. Banyak makanan yang tinggi kandungan lemak tepu dan kolesterol yang boleh menyebabkan plak membina. Beberapa contoh termasuk makanan yang digoreng, makanan yang tinggi lemak trans, makanan yang ditapis dan makanan diproses. Alkohol juga perlu dielakkan dan daging merah boleh dimakan dalam jumlah yang kecil.

Makanan yang padat nutrien, kaya dengan serat, rendah natrium dan rendah lemak tepu membantu mengelakkan dan mengurangkan plak arteri. Fiber membantu menghalang penyerapan usus kolesterol. Ia juga anda berasa kenyang lebih lama yang boleh menyebabkan kurang pengambilan kalori keseluruhan. Beberapa contoh makanan yang kaya dengan serat seperti bijirin penuh, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Omega-3 asid lemak adalah lemak penting yang badan tidak boleh membuat sendiri. Mereka boleh didapati dalam makanan tambahan dan juga dalam makanan seperti ikan air sejuk, walnut, biji flaks dan minyak sihat seperti minyak zaitun. Makanan tambahan minyak ikan boleh menurunkan tekanan darah, mengurangkan plak arteri dan mereka trigliserida juga lebih rendah.

Niacin menimbulkan HDL, yang dikenali sebagai "kolesterol baik". Kolesterol HDL membuang kolesterol LDL tidak baik dan plak arerial. Menurut FDA, "Niacin adalah ejen yang paling terkenal untuk meningkatkan tahap darah HDL, yang membantu mengeluarkan deposit kolesterol daripada dinding arteri." Sememangnya FDA dikeluarkan quote ini dari laman web mereka.

Vitamin C adalah penting dalam pembaikan dan penyembuhan lapisan sel-sel endothelial dalam arteri koronari dan karotid. Apabila lapisan ini tidak dipelihara dengan baik oleh badan, ia boleh menjadi tapak untuk luka-luka yang memulakan proses aterosklerosis.

Koenzim Q10 menguatkan urat dan membersihkan daripada plak terkumpul.

Enzim pencernaan membantu memecahkan makanan yang badan kita tidak dihadam. Apabila diambil semasa perut kosong, mereka masuk ke dalam aliran darah utuh. Kerana mereka beredar, mereka membuang toksin dan memecahkan lemak bertanggungjawab untuk pembentukan plak. Enzim pencernaan dalam makanan tambahan dan makanan mentah membantu mencegah penyakit jantung.

Serrapeptase adalah enzim pencernaan terutamanya kuat ketika datang untuk melarutkan lemak arteri. Ia mempunyai kebolehan unik untuk mencerna tisu bukan hidup yang merupakan produk sampingan tindak balas penyembuhan tanpa merosakkan tisu hidup. Serrapeptase digunakan untuk membubarkan tisu bukan hidup untuk memasukkan: tisu parut, fibrosis, pembekuan darah, sista dan plak arteri.

Beberapa ubat-ubatan herba juga boleh membantu melawan plak dengan meningkatkan peredaran darah, mengurangkan pembekuan darah, menurunkan kolesterol dan mengurangkan tekanan. The hawthorn herba membantu mengeluarkan tersumbat plak dengan meluaskan saluran darah. Ekor kuda kaya dengan silika dan boleh membantu penyingkiran plak dengan menguatkan dinding arteri.

Herba berguna lain termasuk Ashwagandha, halia, bawang putih dan guggul.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar