Kamis, 12 November 2015

Ubat-ubatan dan Enuresis atau Bed pembasahan

Ubat-ubatan dan Enuresis atau Bed pembasahan

Jika anda mengambil apa-apa jenis ubat untuk membantu anda tidur, ini kadang-kadang boleh menyebabkan kencing malam. Orang yang mengambil alat bantu tidur mantap mungkin tidak dapat bangun walaupun mereka perlu menggunakan tandas. Jika anda tahu seseorang yang dipengaruhi oleh ini, ia berpotensi menjadi satu idea yang bijak untuk mengurangkan jumlah ubat tidur anda mengambil atau beralih kepada ubat lain. Jika ini adalah sesuatu yang doktor anda ditetapkan kepada anda, maka anda perlu bertanya tentang jumlah yang sesuai untuk mengambil atau berubah kepada sesuatu yang lain. Dalam beberapa senario, individu yang mengambil ubat-ubatan untuk kesusahan yang menimpa lain yang mempunyai kesan yang sama, boleh menjadi sangat mengantuk dan menyebabkan mereka sedang tidur benar-benar lebat. Jika ini jenis ubat semakin anda untuk memulakan membasahkan katil, satu-satunya penyelesaian ialah untuk membuat perubahan dalam bidang ini. Jika anda mempunyai masa yang mencabar tidur, mungkin terdapat beberapa pengganti untuk ubat tidur supaya anda tidak perlu bimbang tentang kesan sampingan, seperti kencing malam.

Ramai orang yang lebih tua dengan penyakit Alzheimer mempunyai isu dengan membasahkan katil. Malady mungkin menjejaskan refleks biasa anda isyarat yang anda kepada fakta bahawa anda perlu lari ke tandas.

Ia tidak selalunya berdaya maju untuk mengelakkan semua tanda-tanda Alzheimer bagaimanapun dalam keadaan tertentu terdapat ubat yang boleh memberi manfaat. Jika orang tua yang mengambil ubat untuk apa-apa syarat lain, ini juga boleh menjadi punca kencing malam. Dalam keadaan Alzheimer, seorang profesional perubatan mungkin dapat menyebut satu cara untuk bertahan atau mengelakkan kencing malam, bergantung kepada sejauh mana sepanjang penyakit ini telah hilang.

Terdapat beberapa ubat-ubatan dan bahan-bahan lain yang boleh menyebabkan kencing malam berlaku. Diuretik tertentu, seperti orang-orang yang diambil untuk tekanan darah tinggi, boleh memaksa buah pinggang untuk menghasilkan air kencing lebih daripada biasa. Jika anda mengambil ini jenis ubat, berbincang dengan doktor anda dan bergerak jadual anda supaya anda tidak perlu mengambil ia pada waktu malam. Kencing malam juga boleh dianggap sebagai tanda penggunaan steroid - seperti yang dilakukan oleh ahli sukan yang ingin meningkatkan prestasi mereka. Sesetengah dadah haram juga boleh menghasilkan masalah ini, terutamanya jika diambil dalam kuantiti yang besar. Jika ubat-ubatan preskripsi anda menyebabkan kencing malam, anda perlu berbincang dengan doktor anda supaya anda boleh memikirkan bagaimana untuk mengelakkan ia pada masa hadapan. Dalam kes dadah atau steroid kursus yang terbaik tindakan untuk berhenti mengambil mereka.

Apabila kencing malam berlaku pada orang dewasa, ia boleh menjadi sangat menyakitkan dan memalukan. Terdapat boleh banyak sebab-sebab bagi keadaan ini, kedua-dua emosi dan fizikal. Kadang-kadang ia adalah kerana masalah perubatan yang lebih serius jadi pastikan anda berbincang dengan doktor anda. Kencing malam boleh dihubungkan supaya beberapa perkara dalam artikel ini tetapi terdapat sebab-sebab lain juga. Nasib baik, tidak kira apa punca-punca kencing malam berada, terdapat pelbagai rawatan yang ada untuk membantu anda mengatasi masalah ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar