Kamis, 12 November 2015

Apa Perubatan Ayurveda?

Apa Perubatan Ayurveda?

Ayurveda adalah salah satu sistem perubatan tertua di dunia. Perubatan Ayurveda adalah satu dan amalan yang akan datang di Amerika Syarikat. Dalam perubatan Barat ia dianggap sebagai ubat pelengkap atau alternatif bagaimanapun, perubatan Ayurveda adalah perubatan tradisional dalam budaya Timur benua kecil India. Menurut Pusat Kebangsaan Perubatan Komplementari dan Alternatif Perubatan (NCCAM) kira-kira 80% daripada kaum India masih menggunakan Ayurveda sebagai sistem tradisional perubatan. Selain perubatan Ayurveda juga digunakan di Bangladesh, Sri Lanka, Nepal dan Pakistan.

Ayurveda berasal dari India beberapa ribu tahun yang lalu. Ayurveda perkataan berasal daripada bahasa Sanskrit dan bermaksud sains kehidupan. Prinsip-prinsip asas perubatan Ayurveda termasuk mengekalkan keseimbangan badan minda, badan dan semangat. Dengan mencapai satu ini boleh mengelakkan penyakit dan penyakit, mencapai keharmonian dan kesihatan secara keseluruhan. Perubatan Ayurveda seperti ubat-ubatan tradisional yang diamalkan di seluruh dunia telah membangunkan cara-cara untuk mencegah, mengurus dan merawat masalah kesihatan. Walau bagaimanapun, perubatan Ayurvedic menggunakan ciri-ciri yang menyeluruh untuk membersihkan badan dan membina semula kira-kira. Terdapat lapan cabang perubatan Ayurveda wujud hari ini. Mereka Perubatan bahagian dalam, Pembedahan, Rawatan kepala dan leher penyakit, Ginekologi, obstetrik dan pediatrik, Toksikologi, Psikiatri, Penjagaan warga tua dan peremajaan, dan daya hidup seksual.

Dalam Ayurveda, kecergasan dicapai melalui, penghadaman yang baik keadaan metabolik yang sihat dan perkumuhan yang tetap. Walau bagaimanapun untuk mencapai keseimbangan yang betul anda perlu memahami beberapa asas-asas utama. Asas-asas utama Ayurveda untuk kesihatan dan penyakit diperbadankan dalam saling universal, perlembagaan badan (prakriti), dan kuasa-kuasa hidup (doshas). Dengan memahami unsur-unsur utama dalam bidang perubatan Ayurveda anda boleh melihat asas untuk kesihatan Ayurveda.

Saling universal menyatakan bahawa segala sesuatu di alam semesta disambungkan. Ini termasuk kedua-dua yang hidup dan bukan hidup. Kedua semua manusia terdiri daripada unsur-unsur yang terdapat dalam alam semesta seperti lima elemen yang hebat, tanah, air, api, udara, dan eter. Jika badan dan minda seseorang berada dalam harmoni dan interaksi seseorang dengan alam semesta adalah sihat maka kesihatan kita akan menjadi baik. Walau bagaimanapun apabila seseorang tidak seimbang dengan alam semesta, penyakit akan timbul.

Perubatan Ayurveda percaya bahawa badan terdiri daripada perlembagaan. Badan ini terdiri daripada 7 unsur-unsur utama plasma, darah, daging, lemak, tulang, sumsum, dan air mani atau tisu pembiakan wanita. Ia adalah juzuk ini yang mengawal kesihatan seseorang. Perlembagaan badan seseorang adalah unik dalam keupayaan untuk berfungsi, melawan penyakit dan pulih daripada penyakit itu. Walau bagaimanapun, perlembagaan badan boleh diubah oleh penghadaman dan perkumuhan. Selain itu baki tiga daya hidup juga dikenali sebagai doshas, ​​yang mengawal aktiviti badan, menentukan perlembagaan seseorang.

Perubatan Ayurveda menekankan kepentingan kira-kira tiga doshas. Tiga doshas adalah Vata, pita dan kapha. Setiap orang mempunyai kombinasi unik doshas walaupun biasanya satu dosha adalah menonjol. Doshas boleh tidak seimbang atas sebab-sebab yang berbeza seperti umur, gaya hidup, pemakanan, melakukan senaman mental atau fizikal, musim, cuaca, bahan kimia atau kuman. Doshas terdiri daripada lima elemen asas dan berkaitan dengan fungsi-fungsi tertentu di dalam badan. Makanan, aktiviti dan proses badan sentiasa berubah hubungan doshas dalam badan. Jika doshas menjadi tidak seimbang ia boleh menghasilkan gejala yang unik untuk yang dosha tertentu, yang tidak seimbang.

Rawatan Ayurveda dan pencegahan merangkumi idea-idea untuk mengembalikan keseimbangan dan keharmonian di seluruh badan. Oleh itu, kaedah rawatan secara individu untuk setiap orang. Tiada dua orang akan mempunyai jenis yang sama protokol rawatan. Pengamal Ayurveda dan pesakit perlu terlibat secara aktif dalam pelan rawatan mereka kerana ubat paling Ayurveda melibatkan perubahan dalam diet, gaya hidup dan tabiat. Sebelum apa-apa rawatan yang ditetapkan pengamal Ayurveda akan menentukan dosha rendah dan hubungan antara ketiga-tiga doshas. Pengamal Ayurveda mendekati diagnosis melalui pemeriksaan keseluruhan gaya hidup pesakit dan kebiasaan. Mereka menggunakan semua pancaindera untuk memerhatikan masalah kesihatan pesakit.

Matlamat rawatan Ayurveda adalah untuk mengurangkan gejala dengan menghapuskan dan membersihkan badan daripada kekotoran, mencegah penyakit lebih lanjut, dan memulihkan badan belakang untuk mengimbangi. Panchakarma adalah proses di mana Ayurveda menghapuskan unsur-unsur toksik dari badan melalui saluran penghadaman dan sistem pernafasan. Enema, terapi urut, minyak perubatan, semburan hidung, herba, dan rempah mungkin akan disyorkan. Selain itu senaman fizikal seperti regangan, senaman pernafasan, meditasi, urut, dan yoga perlu dimasukkan ke dalam mana-mana rawatan Ayurveda. Tambahan pula, perubahan dalam diet biasanya disyorkan. Herba dan madu, mineral, protein, vitamin dan tonik boleh meningkatkan penghadaman, meningkatkan selera makan dan meningkatkan imuniti. Penyembuhan rohani seperti meditasi untuk berehat badan dan minda merupakan ubat biasa untuk meningkatkan keharmonian.

Selepas rawatan telah terbentuk terlebih dahulu dan badan telah dipulihkan kepada keharmonian, pengamal Ayurveda akan menetapkan pesakit pada pelan penyelenggaraan dan pencegahan dapat mengelakkan penyakit lagi, ketidakseimbangan dan kekotoran.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar