Kamis, 12 November 2015

Concentrator Oksigen - Adakah Ia Melahirkan oksigen? Bagaimana Saya Uji dan Menganalisis Tahap O2?

Concentrator Oksigen - Adakah Ia Melahirkan oksigen? Bagaimana Saya Uji dan Menganalisis Tahap O2?

Pertama, saya ingin mengambil sedikit masa untuk membincangkan apa concentrator oksigen dan memberi penjelasan asas bagaimana seseorang berfungsi. Concentrator oksigen adalah mesin yang jalur nitrogen dari udara dan menumpukan oksigen. Udara persekitaran normal ialah kira-kira 78% nitrogen dan 21% oksigen; 1% lain yang terdiri daripada gas surih seperti karbon dioksida, helium, dan lain-lain kerana itu dinamik, dengan mengeluarkan nitrogen dari udara, ia adalah mungkin untuk menumpukan perhatian oksigen sebanyak 97%. Concentrators oksigen menggunakan proses penjerapan mudah menggunakan media biasa dikenali sebagai zeolite. Dalam terma yang paling mudah, kerana udara melalui concentrator oksigen nitrogen mendapat sementara tersekat atau terserap oleh zeolite dan oksigen melalui; menumpukan perhatian oksigen.

Jadi sekarang kita mempunyai pemahaman asas tentang apa concentrator oksigen dan apa yang ia lakukan, tetapi bagaimana kita tahu jika ia berfungsi dengan betul, bagaimana kita menguji, dan mengapa ini begitu penting? Mari kita pertama kita lihat mengapa ini adalah begitu penting!

Mengapa ujian concentrator oksigen begitu penting?

Pertama sekali, kerana ia adalah perbezaan antara menerima rawatan dan tidak menerima rawatan. Sama ada kamu sabar atau anda beri oksigen kepada pesakit, jika ia telah dianggap penting bahawa pesakit memerlukan oksigen tambahan, maka kaedah kawalan kualiti yang mesti berada di tempat untuk memastikan pesakit sebenarnya menerima sesuatu yang lebih daripada udara. Sudah tentu anda juga boleh menggunakan tangki oksigen untuk oksigen tambahan, tetapi ini boleh mahal dalam jangka masa panjang dan agak membebankan sesetengah bertukar-tukar daripada kereta kebal. Dengan tangki oksigen, jika terdapat aliran ... maka terdapat oksigen. Jika tangki dipenuhi dengan 100% oksigen di bawah tekanan, kenyataan ini sebelumnya mesti benar. Sebaliknya, hanya kerana anda mempunyai aliran ... tidak bermakna anda mempunyai apa-apa lebih tinggi daripada kepekatan udara persekitaran oksigen apabila menggunakan concentrator oksigen. Tanpa pergi ke jauh ke dalam mengapa ... pembaca perlu memahami bahawa oksigen concentrators mesti mempunyai tekanan dalaman agar proses penjerapan nitrogen berlaku. Sekiranya tekanan dalaman hilang akibat gasket yang tidak baik, retak katil penapis, atau pemasangan tidak bercagar, tahap pengeluaran oksigen akan kekal tidak berubah di atas peratusan udara persekitaran. Berikut adalah orang yg suka mengeluh; oksigen adalah kedua-dua tidak berbau dan tidak berwarna. Hasilnya, tanpa alat tertentu untuk menguji peratusan oksigen dari mesin, ia adalah mustahil untuk salah satu untuk memberitahu jika mereka bernafas 21% atau 100% oksigen.

Bagaimana kita tahu sama ada ia berfungsi dengan baik dan bagaimana kita menguji?

Untuk memastikan berfungsi dengan concentrator oksigen terdapat dua pilihan untuk dipilih: Peralatan ujian luar dan peralatan ujian dalaman. Luaran, seseorang boleh menggunakan penganalisis oksigen untuk menguji peratusan oksigen yang sedang dihasilkan. Terdapat beberapa oksigen penganalisis / petunjuk di pasaran yang menggunakan teknologi yang berbeza untuk mengukur oksigen; penulis mengesyorkan menghabiskan lebih sedikit wang dan memperoleh unit yang menggunakan teknologi yang akan kekal tepat untuk bertahun-tahun. Beberapa unit menggunakan bahan-bahan yang merendahkan dan perlu diganti dalam masa 12 bulan. Malangnya, untuk kira-kira $ 100 lagi yang anda boleh membeli penganalisis oksigen yang mungkin hanya bertahan seumur hidup. Kelemahan ujian luar adalah bahawa concentrator oksigen mesti dicabut dari alat pernafasan itu untuk menguji. Dalam erti kata lain, anda tidak boleh menggunakan mesin dan menguji pada masa yang sama. Atas sebab ini, peralatan ujian dalaman seperti penggera kesucian adalah satu kemestian bagi orang-orang yang bimbang sama ada tahap oksigen kekal stabil. Peranti ini menggunakan teknologi yang sama penggera kesucian atau petunjuk kecuali mereka tidak memaparkan bacaan yang sebenar apa yang mereka sedang memantau. Sebaliknya, mereka dihubungkan dengan penggera yang akan berbunyi sekiranya tahap penurunan oksigen di bawah peratusan yang telah ditetapkan. Biasanya, penggera ini ditetapkan untuk berbunyi pada tahap di bawah 80%. Sudah tentu, tidak semua concentrators oksigen telah ini dibina pada penggera dan dalam kes-kes petunjuk oksigen adalah satu kemestian. Untuk hasil yang terbaik, gabungan peranti ujian dalaman dan luaran memberikan keyakinan pengguna dalam peralatan mereka dan rawatan mereka.

Kesimpulannya, kerana kepentingan terapi oksigen dan sifat-sifat tertentu, pemahaman asas tentang bagaimana kerja-kerja peralatan dan bagaimana untuk memastikan prestasi yang betul adalah satu kemestian. Kerana oksigen adalah kedua-dua tidak berbau dan tidak berwarna, sama ada peralatan ujian dalaman atau luaran adalah perlu bagi mana-mana pesakit / pentadbir yang mengambil berat tentang dos terapeutik yang tetap. Akhirnya, gabungan kedua-dua peranti ujian dalaman dan luaran memberikan perlindungan yang terbaik dan kesedaran dalam hal concentrator oksigen kawalan kualiti.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar