Kamis, 12 November 2015

Physiotherapy: Penerangan, Sejarah dan Pengkhususan

Physiotherapy: Penerangan, Sejarah dan Pengkhususan

Fisioterapi, atau terapi fizikal, memberi tumpuan kepada memaksimumkan kualiti hidup dan pergerakan. Apabila fungsi berkurangan mengikut umur, penyakit, kecederaan, atau alam sekitar, bidang ini boleh membantu. Selalunya, fisioterapi membantu memulihkan dan membangunkan pergerakan yang membuat hidup sesuai didiami untuk manusia. Terapi fizikal atau fisioterapi adalah faktor utama dalam proses penyembuhan. Mereka bekerja dengan pesakit, keluarga mereka, dan ahli profesional yang lain untuk mendapatkan hasil yang terbaik untuk pesakit. Biasanya ahli terapi membuat diagnosis berdasarkan sejarah individu dan pemeriksaan fizikal. Selain itu, terapi dalam bidang ini membina pergerakan melalui latihan, pendidikan, dan terapi manual. Akhir sekali, sejarah jenis ini terapi adalah kunci dalam memahami profesional di dalamnya dan terapi itu sendiri.

Pakar-pakar perubatan awal, seperti Hippocrates, dipercayai untuk menjadi yang pertama untuk menggunakan fisioterapi. Mereka menggunakan urutan dan hidroterapi untuk merawat beberapa pesakit mereka. Walau bagaimanapun, penggunaan pertama didokumenkan terapi ini adalah oleh Per Henrik Ling, orang yang mengasaskan Royal Pusat Institut Gimnastik (atau RCIG). The RCIG bertujuan menyediakan urut dan senaman di atas segalanya. Pada tahun 1894 sekumpulan jururawat mengasaskan Persatuan Berkanun fisioterapi dan pada tahun 1913 sebuah sekolah untuk terapi ini telah ditubuhkan di New Zealand. Ia hanya terus tersebar dari sana. Di Amerika Syarikat, pengkhususan untuk fisioterapi akhirnya dicipta pada tahun 1974 dan sejak terus maju dan bertambah baik. Sekarang sehari, terdapat kawasan-kawasan khusus walaupun pelbagai dalam terapi ini.

Pemulihan jantung dan paru-paru berada dalam bahagian yang disebut Kardiopulmonari. Terapi fizikal geriatrik adalah medan kedua, memberi tumpuan kepada penuaan dan orang dewasa biasanya lebih tua. Fisiologi saraf mensasarkan individu dengan gangguan neurologi, seperti penyakit Alzheimer. Kemudian ada terapi ortopedik yang merawat pesakit yang mengalami kecederaan sistem otot. Terapi Pediatric hampir sentiasa memberi tumpuan kepada bayi, kanak-kanak dan remaja. Para profesional dalam seksyen ini merawat pelbagai isu, termasuk kecederaan, penyakit, dan penyakit. Akhirnya ada jenis fisioterapi dikenali sebagai yg menutupi. Fisioterapi di lapangan menyelesaikan isu-isu yang mempunyai kulit dan organ-organ yang berkaitan, seperti terbakar atau luka. Walaupun ada beberapa bidang lain dalam jenis terapi, ini adalah enam yang paling diiktiraf kerana bersama-sama mereka tidak mengetahui masalah dengan tubuh manusia keseluruhan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar