Kamis, 12 November 2015

Tai Chi Qigong

Tai Chi Qigong

Kadang-kadang dalam kelas Tai Chi, pelajar diajar Qigong sebagai siri langkah-langkah yang berbeza dari set biasa. Pelajar belajar bergerak biasa dan kemudian mendapat tahu satu set yang berbeza bergerak yang dipanggil Qigong seperti set baru bergerak ialah seluruh Qigong. Walaupun semua bergerak yang digunakan boleh menjadi berharga, ini tidak benar amalan Tai Chi Qigong.

Qigong diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "kerja tenaga." Tenaga yang disebut di sini bukan hanya tenaga kenetic. Ia juga berkaitan dengan tenaga biologi yang bergerak melalui badan. Qigong sebenar bukanlah set yang berasingan bergerak. Qigong boleh diamalkan menggunakan bergerak sama seperti Tai Chi. Amalan Qigong benar mempunyai kaitan dengan bergerak tenaga melalui badan. Tanpa beberapa pengajaran dalam Qigong bergerak diamalkan adalah lebih sedikit daripada koreografi. Tai Chi tanpa amalan Qigong tidak mempunyai manfaat kesihatan. Tetapi mereka adalah manfaat yang sama yang boleh diperolehi daripada kerap mengamalkan perlahan dan sengaja menari tarian.

Jadi, jika Tai Chi Qigong bukan semata-mata set yang berasingan bergerak, apa yang menjadikan ia unik? Bagaimanakah seseorang mengamalkannya? Sebagai permulaan, pelajar perlu mengamalkan borang mereka dengan cara yang tidak akan menghalang aliran tenaga melalui badan. Dengan penjajaran struktur yang betul, bergerak asas dalam set biasa secara automatik akan mula peredaran tenaga melalui badan tanpa pelajar perlu memberi tumpuan kepada membuat edaran yang berlaku. Tanpa postur yang betul dan penjajaran, akan ada tersumbat dalam aliran tenaga dalam tubuh dan peredaran tenaga ini tidak akan berlaku.

Ia juga penting bahawa bentuk-bentuk diamalkan dengan kualiti badan yang disebut sebagai Sung. Ini bermakna kelonggaran lengkap, kedua percutian dalam dan luar. Seperti penjajaran yang betul badan, kelonggaran adalah perlu untuk membolehkan aliran tenaga melalui badan. Ketegangan boleh benar-benar fizikal. Sebagai contoh, sesetengah orang mempunyai bahu yang tegang sepanjang masa semata-mata kerana mereka tidak membenarkan bahu mereka untuk berehat. Walau bagaimanapun, ketegangan yang berlaku di dalam badan juga boleh mempunyai akar yang lebih mendalam. Apabila orang berada di bawah tekanan, mereka tidak sedar berkertak gigi rahang mereka. Sejak ketegangan mental dan fizikal boleh sangat berkait rapat, untuk membangunkan amalan Tai Chi Qigong, adalah perlu untuk bekerja di merehatkan mental dan juga fizikal.

Sebaik sahaja anda mempunyai struktur penjajaran yang betul dan kedudukan fizikal, anda boleh mula mengamalkan teknik tenaga sebenar. Ia adalah mungkin untuk menggunakan niat fikiran untuk mengarahkan pergerakan dalaman dan aliran chi ke dalam ungkapan. Ini jenis ungkapan bertenaga dikenali sebagai jing. Tai Chi mempunyai kira-kira 36 ungkapan utama yang berbeza tenaga atau jings. Sesetengah jings sangat dramatik. Anda mungkin telah melihat demonstrasi Fa Jing jika orang besar dibuang di seluruh bilik oleh seorang artis mempertahankan diri yang kecil tetapi terlatih. Walau bagaimanapun, terdapat jenis lain jings serta seperti Ting Jing atau tenaga mendengar, Berakar Tenaga berat, dan Silk Reeling Tenaga. Tahap-tahap yang lebih tinggi amalan kesemuanya mempunyai tahap yang tinggi Qigong.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar