Kamis, 12 November 2015

Mekanisme Halotherapy, Speleotherapy dan Terapi Garam Dijelaskan: A Pernafasan Panduan Lebih Baik

Mekanisme Halotherapy, Speleotherapy dan Terapi Garam Dijelaskan: A Pernafasan Panduan Lebih Baik

Sains Hindu purba tradisional kesihatan dan perubatan, Ayurveda, mengesyorkan mencuci rongga hidung dengan air masin setiap hari. Amalan ini, yang dikenali sebagai 'Neti', telah digunakan oleh Yogi untuk penyediaan meditasi lanjutan dan amalan Yoga untuk memastikan saluran udara bersih dan terbuka, menyebabkan pernafasan mudah.

Ia adalah mudah untuk menolak nasihat Nenek itu untuk berkumur dengan air masin sebagai penawar masa lama ditinggalkan oleh sains. Seperti Dr Philip T. Hagen berkata, berkumur dengan air garam suam memudahkan sakit tekak dan mempercepatkan pemulihan daripada serombong dan selsema, dan boleh mengambil cecair berlebihan dari tisu radang dalam tekak, juga releaving kesakitan. Dr Philip Hagen juga telah menegaskan bahawa berkumur dengan air masin melonggarkan lendir tebal, yang boleh mengeluarkan perengsa seperti alergen, bakteria dan kulat dari tekak.

Kepekatan garam dalam darah manusia adalah 0.9% mengikut isipadu. Air mata manusia dan peluh yang masin juga. Ini kehadiran masin menghalang banyak jangkitan berbahaya. Untuk beberapa abad, garam telah digunakan dalam pengawetan makanan. Menurut kesusasteraan saintifik, jumlah garam yang disedut semasa 45 minit sesi Halotherapy / Salt Therapy adalah 100 kali lebih kecil daripada pengambilan harian yang disyorkan garam. Selain itu, sebahagian garam yang disedut dikeluarkan dari paru-paru semasa bernafas dan excreting mukus.

Terapi Garam dan mekanisme pengawetan makanan tindakan adalah berdasarkan kepada fenomena osmosis. Osmosis ialah kecenderungan pelarut, biasanya air, untuk melalui membran separa telap ke dalam penyelesaian mana kepekatan bahan larut yang lebih tinggi, sekali gus menyamakan kepekatan bahan-bahan di kedua-dua belah membran. Pada asasnya, ini bermakna bahawa jika sel dimasukkan ke dalam penyelesaian di mana kepekatan bahan larut mineral adalah lebih tinggi daripada sendiri, sel akan menjadi layu sehingga. Dalam konteks Halotherapy / Salt Terapi, virus dan bakteria yang menjadi kering dalam paru-paru selepas sedutan natrium dan klorida (garam) mineral.

Silia bronkus sentiasa melambai menaik dalam lapisan paru-paru dan trakea untuk menghapuskan bahan-bahan mukus dan asing. Penyingkiran mereka melindungi paru-paru daripada jangkitan dan membolehkan bernafas lebih mudah.

Ujian yang telah dilaksanakan oleh Dr Albert P. Krueger dan Dr Richard F. Smith di Universiti California telah menunjukkan bagaimana pengionan negatif memberi kesan kepada mereka yang sensitif kepada alergen bawaan udara. Tiub bronkial dan trakea, atau salur udara, dipenuhi dengan filamen kecil yang dipanggil silia. Silia biasanya mengekalkan cambuk seperti gerakan kira-kira 900 denyutan seminit. Bersama-sama dengan lendir, mereka menyimpan saluran udara manusia bebas daripada habuk dan debunga. Krueger dan Smith terdedah tisu trakea kepada ion negatif. Ini menyebabkan gerakan ciliary akan dipercepatkan demi 1,200 berdegup minit dan meningkat aliran mukus.

Mukus dirembeskan ke dalam paru-paru melindungi paru-paru dengan memerangkap alergen, bakteria dan virus. Walau bagaimanapun, jika lendir itu tidak dikeluarkan daripada paru-paru ia menjadi toksik, mengurangkan jumlah paru-paru dan menghalang saluran pernafasan. Oleh itu, tindakan fizikal (Halotherapy / Salt Therapy) kadang-kadang diperlukan untuk meningkatkan fungsi paru-paru. "Peliknya, saintis mendapati bahawa bakteria mempunyai cukup kolektif atau kimia kesedaran untuk datang bersama-sama dan membentuk koloni pintar. Koloni ini pintar bakteria dipanggil 'biofilms'." (McCabe, 2004)

Dalam paru-paru, bakteria biofilms bertindak sebagai mikroorganisma multi-selular, dan anaerobik, yang bermakna mereka tidak boleh hidup dalam persekitaran oksigen kaya. "Pelbagai prolifik niche alam sekitar terbentuk, dan biofilm yang memberikan perlindungan daripada antibiotik dan toksin (bahan beracun; dalam kes ini bercas negatif ion)." (Netting, 2001)

Aerosol garam kering bercas negatif (seperti oksigen), dan ia boleh mengoksidakan struktur biofilm, yang boleh membawa kepada biofilm perpecahan. Satu boleh membandingkan pengoksidaan biofilm kepada pengaratan logam. Oleh itu, struktur lapisan yang hancur boleh dikeluarkan daripada paru-paru. Jumlah tambahan air tertarik dengan paru-paru melalui osmosis (yang disebabkan oleh mineral garam) mencairkan lapisan yang, seterusnya mempercepatkan biofilm dan penyingkiran lendir.

"Seni perubatan terdiri dalam lucu pesakit manakala sifat menyembuhkan penyakit ini."

- Voltaire

McCabe, E. (2004). Banjir badan anda dengan oksigen. Miami Shores, Florida: Tenaga Penerbitan.

Netting, J. (2001, 14 Julai). Berita Sains, 160, No. 2, [17-32].

Penafian:

Maklumat dalam artikel ini tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan. Maklumat yang terkandung adalah hasil daripada kajian lanjutan dan penyelidikan dan ia perlu dianggap hanya sebagai pendapat. Maklumat dalam artikel ini tidak bertujuan untuk merawat, mendiagnosis, menetapkan atau menyembuhkan sebarang penyakit. Sentiasa berunding dengan doktor anda sebelum mengambil apa-apa produk atau mengikut apa-apa nasihat anda telah membaca di dalam artikel ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar